اخبار و مصاحبه
شماره : 29394
۹:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۲۴
علیرضا صدرا در گفت‌وگو با رسالت: توسعه، بدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی‌گیرد

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه  برنامه جامع توسعه بدون سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل نمی گیرد، گفت: این سند باعث می شود جمهوری اسلامی ظرف 50 سال آینده جزء 7 کشور برتر دنیا باشد به همین علت سرنوشت و مصلحت کشور به آن بستگی دارد.   

دکتر علیرضا صدرا اظهار کرد: ایران اسلامی از نظر مواهب خدادادی، جایگاه راهبردی به ویژه سرمایه و ثروت انسانی دارای موقعیت برجسته ای  
است و زیرساخت های کشور نیز فراهم است و در حال حاضر این باور وجود دارد که می توانیم. 
وی با تاکید بر اینکه حتما توسعه همه جانبه کشور در بخش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امکان پذیر است، افزود: امروز شرایط مان نسبت به دوران دفاع مقدس سخت تر نیست. البته ضعیف تر است اما در بسیاری از شاخصه های توسعه انسانی نظام اسلامی حرف های بسیاری برای گفتن دارد، مطابق ادعای رسانه های جهانی ما در بخش شتاب علمی رتبه اول را بدست آورده ایم و در توسعه آموزش عالی دارای میلیون ها دانش آموخته و سرمایه انسانی هستیم اما در این مسیر باید برنامه جامع توسعه شکل بگیرد و برای تحقق این امر به الگو نیاز داریم. 
این استاد دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر سند پایین دستی و بالادستی قانون اساسی و هرگونه چشم انداز و برنامه توسعه همه جانبه باعث می شود که روند توسعه را به صورت همگون طی کنیم، همان طور که می دانید به سبب فقدان مالی  در طی چندین دهه گذشته به صورت زیگزاگی و نوسانی عمل کرده ایم، در واقع به شکل پلکانی اقدامی صورت نگرفته تا هر دولتی که بر سر کار می آید تجربه دولت قبل را پایه قرار داده و از میزان آسیب هایش بکاهد و قدم های بعدی را بردارد. 
وی بیان کرد: در بسیاری مواقع از صفر کار را آغاز کرده ایم و از زمان و ظرفیت ها به خوبی استفاده نکرده ایم بنابراین با ایجاد الگو این ظرفیت ها ایجاد خواهد شد. به هر حال هم ایرانیت ما تمدن ساز و ابرقدرت بوده و هم اسلامیت ما در زمان خودش بزرگترین تمدن جهانی را ایجاد کرده به ویژه ایران و شیعه پرچمدار تمدن بوده و در حال حاضر تجدید حیات می کند.  
به گفته وی تمدن قطعا از توسعه همه جانبه بالاتر هست و اکنون کیسینجر به عنوان بزرگترین استراتژی جهان غرب و یا حسن هیکل به عنوان بزرگترین استراتژی جهان عرب، اسلام و شرق ادعا می کنند، ایران در حال تمدن سازیست بنابراین همه ظرفیت ها، زمینه ها و ضرورت ها و زیرساخت ها مبین این است که نظام اسلامی نه تنها در 50 سال آینده بلکه بسیار زودتر می تواند به جایگاه برتر دست یابد اما مسئله کارآمدی و جدیت از اهمیت بالایی برخوردار است. 
صدرا با اشاره به اینکه الگوسازی چهار مرحله دارد، افزود: مرحله اول تبیین علمی موضوع است که طی چند سال گذشته انجام شده و به لحاظ علمی، توسط هزاران نفر از اساتید دانشگاه این تبیین به شکل فلسفی، فقهی، حقوقی، علمی و اجتماعی صورت گرفته و مرحله دوم شامل ترسیم علمی راهبردی و کاربردی بوده که این اتفاق افتاده است، ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم  سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را هنوز اعلام و ابلاغ نکرده اند و طی دو سال آینده که تکمیل، اصلاح و نهایی شد، حضرت آقا آن را ابلاغ خواهد کرد و بعد از ابلاغ به عنوان اسناد بالادستی و مثل قانون اساسی هم موظف اند به آن عمل کنند. 
وی ادامه داد: این مسئله به معنای عدم گفتمان سازی نیست ضمن اینکه تاکنون گفتمان سازی صورت گرفته و بسیاری از رساله ها در دانشگاه با همین الگوی سبک زندگی در حال انجام است. 
وی با بیان اینکه مرحله سوم الگوسازی، ترویج علمی و عمومی است، اظهار کرد: ابتدا گفتمان سازی نخبگانی و مردمی و بعد از آن گفتمان سازی دولتی باید اتفاق بیفتد زیرا به هرحال دولتمردان باید این مقوله را اجرا و عملیاتی کنند.  
صدرا مرحله چهارم را تحقق اجرایی دانست و اظهار کرد: بعد از این مسائل، مرکز پایش؛ نظارت و کنترل را انجام می دهد و الگو در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دولتی و خصوصی نظام پیاده سازی می شود.  
این استاد دانشگاه تاکید کرد: مقام معظم رهبری وقتی سندی را اعلام می کنند به عنوان سند بالادستی است و مجلس باید براساس آن قانون برنامه پنج ساله و مجمع تشخیص سیاست های راهبردی و چشم اندازی را تدوین کند، دولت هم باید این مباحث را اجرایی کند، در واقع هم بحث فرآیند قانونی و رسمی و هم بحث گفتمان سازی مطرح است.  
وی با بیان اینکه کمتر کسی پیشرفت کشور را نمی خواهد، گفت: ممکن است فردی از نظام اسلامی دل خوشی نداشته باشد اما پیشرفت کشور را می خواهد و از سوی دیگر تحقق این امر بدون برنامه جامع توسعه امکان پذیر نیست. در 40 سال گذشته به سبب مسائل مختلف کارهایی انجام داده ایم ولی در حال حاضر باید به صورت جدی به این سمت حرکت کرد.  
این استاد دانشگاه یادآور شد: برنامه جامع توسعه بدون الگو شکل نمی گیرد، از سوی دیگر همه افراد با دیدگاه ها و جناح های مختلف بر روی این مسئله اتفاق نظر دارند. 

©2023 . All Rights Reserved